میلیونر شو!
#میلیونر صفتی بود که در اروپای قرن هجدهم به قشر و طبقه ای از افراد جامعه گفته می شد که در جریان ظهور و بروز و رشد جریان مالی و #بانکداری در اوایل دوره ی #مدرن گام های کسب #ثروت و #سرمایه را با روحیه ی سوداگری و فرهنگ #بورژوایی طی کرده بودند و به نوعی متمولین و متمتعینی محسوب می شدند که **پس از گذران سختی ها و مرارت موجود در دوره ی #قرون_وسطی و #جنگ ها و #غارت های درون تمدنی اروپای آن روز، اکنون با پیدایش ابزار و خدمات نوین #مالی ، چاپ #اسکناس و #ربا ی سازمان یافته ی #بانکی به چنان ثروتی رسیده بودند که در پول دست و پا می زدند.**
دیگر اقشار جامعه به سبب ظهور این افراد در نظام تمدنی غرب آن ها را #نوکیسگان
و **تازه به دوران رسیده ها**یی می دانستند که دیگر گذشته ی خود را نیز
به یاد نمی آورند و به دنبال رسیدن به تنها هدف خود یعنی **کسب پول
بیشتر** هستند.
از این رو صفت #میلیونر را به آن ها دادند؛ این افراد با این صفت از دیگر اقشار جامعه جدا شدند و به واسطه ی ظهور ایشان،نظام #سرمایه_گرایی از آن زمان به این سو شکل گرفت و نزج پیدا کرد؛ نظامی که در یک طرف #فقیران و در طرف دیگر #ثروتمندان را در خود داشت و به نوعی همان **نظام حاکم و رعیتیِ قرون وسطی** بود که اکنون خوانشی #مدرن از آن شکل گرفته بود.
...............................................................................................................................
با این اوصاف، تبلیغات #فرهنگی
که امروز از رسانه ها در جامعه ی خودمان می بینیم که به طور مستقیم
القای میلیونر شدن را میکنند و **طمع** را برای بهره مندی بیشتر در جامعه
رواج می دهند، چه تعبیری می تواند داشته باشد؟
snn.ir/Images/News/S
reba.ir/portal/wp-co
♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦
پاسخ این سوال را این گونه می توان داد:
با توجه به این که جامعه ی ما در مرحله ی #گذار_تمدنی است، هدف از این #تبلیغات
،**ترویج تفکر و روحیه ی همان افرادی است که در غرب از ۳۰۰ سال گذشته به
این سو تحت عنوان طبقه ای متشکل از میلیونر ها ظهور و بروز اجتماعی پیدا
کردند** و در ویژگی و ابعاد شخصیتی، همان **مرفهین بی دردی** هستند که
**تازه به دوران کنونی انقلاب اسلامی ایران رسیده اند** و سودا گرانی
محسوب میشوند که تازه به ابتدای مسیر غربِ ۳۰۰ سال پیش پا نهادهاند.
آیا مسئولین فرهنگی هیچ مسئولیتِ اجتماعی در نسبت با این #تبلیغاتی که ساختارهای #فرهنگی جامعه را دست خوش تغییر قرار میدهد برای خودشان قائل هستند؟
اینکه مسئولین فرهنگی جامعه از بازتاب تصمیمات و اقدامات خود آگاه هستند
یا خیر را نمی توان بهطور دقیق بیان کرد؛ چراکه اگر بگوییم آگاهی ندارند،
حمل بر **فقدان سواد و علم لازم برای اداره ی جامعه** در خصوص آن ها
میشود و همان طور که حضرت آیت الله جوادی آملی در پیام خود به همایش #اقتصاد_مقاومتی فرمودند، افرادی که علم به معارف دین ندارند و اداره ی #اموال و #جامعه ی مسلمین را به دست می گیرند از نظر قرآن **سفیه** هستند؛ و قطعاً #جاهل هم لیاقت و شایستگی اداره ی جامعه و در اختیار داشتن مسئولیت را ندارد[1].
از سویی اگر هم بگوییم که بازتاب کار خود را می دانند و هم چنان دست به
این اقدامات می زنند نیز حمل بر اتهامِ **خیانت به اسلام، دین و ارزش های
انقلابی** می گردد؛ بنابراین، تصمیم گیری در این خصوص به عهده ی مخاطب
گذاشته میشود.
♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦
**اما جامعه ی مسلمین باید بداند و آگاه باشد و دائم به خود نهیب بزند که #میلیونر شدن، هدفِ این امت نبوده و دامن زدن به #طمع و کسب سرمایه ی بیشتر برای این جامعه هیچ وقت موضوعیت نداشته است.**
علی نخعی زاده
...............................................................................................................................
[1]. «مال عامل قیام یک ملت است؛ آن کسی که #سفاهت_اقتصادی دارد #درایت_اقتصادی ندارد،صلاحیّت آن را ندارد که مال را به دست او بدهند، اگر هم هوش اقتصادی دارد و لکن #طهارت قُدسی و قداست #عقل در او یافت نمی شود، اوسفیه است.سفاهت در فرهنگ #قرآن
تنها در فقدان نظر نیست، بلکه بسیاری از افرادند که از نظر علمی، خردمند و
پخته و فرهیخته هستند **اما از نظر عقل عملی سفیه اند.** قرآن کریم کسانی
را که راهیِ راه ابراهیم خلیل سلام الله علیه نیستند سفیه می داند: وَ
مَنْ یَرْغَب ُعَن ْمِلَّهِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ…»