انا الحق

انا الحق

عرفان حقیقی با وصول به حق و فنای دراو تحقق می یابد و عارف حقیقی با فناکردن خود در خدا به بی خودی میرسد و اناالحق بیان این بی خودی است..

بایگانی
نویسندگان

قوانین اقتصاد اسلامی

دوشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۵ ق.ظ

قوانین اقتصاد اسلامی

1 - حرمت و تنظیم نظام پولی :
بدان سبب که خون در رگ های کشور جریان دارد و وظیفه ی و درآمد را انجام می دهد ، دارای اهمیت است .
" تعادل " و " عدالت اقتصادی " وقتی تحقق می یابد که از شکل گیری عوامل لخته شدن این عنصر در دست جلوگیری گردد . حرمت ربا به معنای تعدیل رشد پول های انباشته شده و جلوگیری از جریان یافتن آن در مسیر " عدم تعادل های اقتصادی " و " تعادل های بدون عدالت " است . قرآن کریم حرمت ربا را ، با توجه به آموزه های اخروی ، چنین بیان می کند :
کسانی که ربا می خورند ، {از گور} برنمی خیزند مگر مانند برخاستن کسی که بر اثر تماس ، او را آشفته و سرگردان کرده است . این بدان سبب است که آنان گفتند : " داد و ستد صرفا مانند رباست " و حال آنکه خدا داد و ستد را و ربا را گردانیده است . ( بقره / 275)
از سوی دیگر ، " گردش پول " نیز از عناصر مهم یک نظام پولی ست . پایین بودن سرعت گردش می تواند نشان دهنده ی غیر فعال بودن سیستم بانکی ، پایین بودن سطح تولید ، نامناسب بودن حجم پول و تولید و رکود اقتصادی باشد . در نظام اقتصاد اسلامی ، آموزه هایی وجود دارد که بر بالا بودن سرعت گردش پول تاثیر بسزایی دارد . توصیه به از این آموزه ها به شمار می آید :
" هرکه به برادر مسلمانش دهد ، در برابر هر درهم ، به اندازه ی کوه احد و کوه های رضوا و طور و سینا برایش کردار نیک نگاشته می شود ؛ و اگر در باز پس گرفتن آن در زمان تعیین شده آسان بگیرد ، در رستاخیز که نیکوکاران پاداش داده می شوند ، او چون برق شتابان از صراط می گذرد " . (محمدحسن نجفی : جواهرالکلام ، ج 25 ، ص 1)


2 - تحریم کنز و تعدیل در گردش درآمد و :
پنهان شدن بخشی از درآمد و برون رفتن آن از چرخه ی گردش ، به می انجامد . کنز ( جمع کردن بعضی مال روی بعضی دیگر و نگهداری آن ) یکی از راه های شدن درآمد و محرومیت جامعه از منافع گردش پول است . در هم داریم آنجایی که سوره ی توبه می فرماید کسانی که زر و سیم می کنند و از آن در راه هزینه نمی کنند از دردناک خبر ده ...


3 - حرمت و تنظیم بازار :
یکی از عوامل بازار از حالت ، ناپدیدشدن بخشی از از قلمرو است . اگر چنین رفتاری در سطح وسیع در گستره ی کالاهای گوناگون رواج پیدا کند ، اقتصاد در گرداب فرو میرود .
" هرکس خوراکی بخرد ، آن را تا 40 روز حبس کند و به گران به عرضه دارد ؛ بداند اگر پس از فروش قیمت آن را صدقه دهد ، ی کردارش نخواهد شد " . (امام باقر علیه السلام / وسائل الشیعه /ج 12 / ص 314 )


4 - و الگوی تخصیص درآمد : **" انفاق " را " حق محرومان " در اموال توانمندان جامعه خواندن** ، و از پاداش های اخروی آن سخن گفتن ، به معنای تنظیم الگوی تخصیص درآمد جهت همراه ساختن " " و " " است .
این الگوی تخصیص درآمد ، را در دستیابی هماهنگ به " " و " " یاری می دهد .


5 - و تلاش و انگیزش های اخروی :
امام باقر علیه السلام انسان را به مردار تشبیه می کند و مبغوض ترین افراد نزد خدا می داند .
از سوی دیگر قرآن کریم ، مردم را دعوت می کند پس از پایان نماز جمعه به تلاش و کسب روی آورند .
کتاب معنویت و اقتصاد / کمی خلاصه / علی اصغر هادوی نیا 


6 - آموزه های معنوی - اخروی و :
تعالیم ، با تاکید بر رابطه ی تنگاتنگ رشد و کرامت های ،می کوشد در کنار تامین نیازهای اقتصادی انسان ، ابعاد و اش را نیز تکامل بخشد . رسول خدا می فرماید : " وفای به پیمان و راستگویی سبب جلب می شود "
"نیک رفتاری" ، " راستگویی " ، " وفای به عهد "، " پرهیز از آزار و پایمال کردن حقوق دیگران " ، " تقوا " و " شکر خداوند " از عناصر اخلاقی ست که " " برای دستیابی به وسعت روزی و رشد اقتصادی ، به آن ها نیاز دارد .


7 - احترام به دیگران و اقتصادی :
" ای کسانی که ایمان آورده اید ، اموال همدیگر را به باطل و ناروا مخورید ؛ مگر آنکه داد و ستدی با ترافی یکدیگر ، از شما { انجام گرفته } باشد ..." . ( نساء / 29 )


استفاده نکردن از راه های باطل ، نامشروع و غیر قانونی جهت کسب ، روند شکل گیری امنیت و آرامش اقتصادی را سامان می بخشد .
" مال مومن همچون جان او قابل احترام است " . ( مسند ابی یعلی / ج 6 / ص 75)
8 - تحریم و تنظیم الگوی مصرف : تنظیم مصرف فردی به معنای هدایت مصرف کل جامعه است .


9 - فساد گریزی و حرمت : افسارگسیختگی در و تامین لذت های حیوانی هنگام پیدایش توسعه ی اقتصادی ، از آسیب هایی است که هر را به و ویرانی می کشاند . حرمت اتراف از آموزه های اساسی نظام اقتصادی اسلام است . " مترف کسی ست که در فراخی به سر برده ، از لذت های دنیوی و امکانات مصرفی بسیار بهره مند است . " ( نهایه / ج1 / ص 187 )
شاید بتوان اتراف را نوعی اسراف نامید ؛ با این تفاوت که اسراف به معنای زیاده روی در یک مورد معین از مصارف زندگی ست و اتراف زیاده روی درتنظیم سطح زندگی و گذشتن از حد قابل قبول آن . بنابراین اتراف ، در خصوص ثروتمندان جامعه مطرح است ، درحالی که اسراف ممکن است در رفتار نیز یافت شود .
اتراف ، روح و را در انسان نابود می کند و خودخواهی و در برابر هرگونه اجتماعی به ارمغان می آورد . زندگی مترفانه ، با نابود کردن هویت اصیل انسانی و تهی ساختن انسان از ارزش های والای معنوی ، روحیه ی و را از میان می برد ؛ فساد را گسترش می دهد و زمینه ی جامعه را فراهم می آورد . قرآن کریم درباره ی این ارتباط تنگاتنگ می گوید :
" و چون بخواهیم شهری را هلاک کنیم ؛ افراد آن را وا می داریم در آن به انحراف ( و فساد ) پردازند تا بر آن شهر لازم گردد . پس آن را یکسره زیر و زبر می کنیم ."

10 - ثروت های طبیعی و مسوولیت های انسان :

آموزه های آیین اسلام ، ثروت های را از آن همه ی مردم می داند و بهره گیری از آن ها را ناروا می شمارد .

بنابراین عموم مردم حق دارند از منابع طبیعی استفاده کنند . مرحوم علامه طباطبایی در این باره می فرماید :

" ثروت های جهان ملک حقیقی خداوند است و خداوند اجازه فرموده است افراد این ثروت ها را مطابق به خود اختصاص دهند. مجموع دارایی های اجتماع متعلق به همه ی افراد است و لذا مصلحت های خاص تنها با مراعات مصالح عمومی اجتماع قابل رعایت و احترام است .

در آموزه های دین مقدس اسلام ، احتراز از ، توجه به زودگذر بودن نعمت های و داشتن زندگی آمیز در کنار کار و فعالیت اقتصادی موجب می شود ، و اعتبار خود را از دست بدهد و اصل " تعادل در مصرف " جایگزین آن گردد . اعتقاد به و حسابرسی های آن نیز دقت محاسباتی انسان را در گزینش هایش فزونی می بخشد . همه ی این موارد در تنظیم ساختار انگیزشی فرد در مساله ی حفظ محیط زیست ، با توجه به " اصل آزادی و مسوولیت " ، تاثیر بسزایی دارد .

کتاب معنویت و اقتصاد / علی اصغر هادوی نیا

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۰۳
ش د س ر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی